Op 3 maart 2016 vond de deelnemersbijeenkomst van ESNL plaats in het splinternieuwe gebouw van onderzoeksinstituut Differ in Eindhoven. Gastheer Erik Langereis liet de ESNL-leden door middel van een rondleiding zien wat de speerpunten zijn van het onderzoek bij Differ.

ESNL-voorzitter Jillis Raadschelders bracht de leden op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van energieopslag in Europa. Hij gaf aan dat het van belang is om op Europees niveau awareness te creëren voor de waarde van opslag en dat een eenduidig geluid vanuit Brussel nodig is voor een gelijk speelveld.

ESNL nieuwste lid, Stedin, verzorgde een presenatie over het framework USEF en het belang ervan. John Hodemaekers, innovatiemanager bij Stedin en voorzitter van USEF, toonde aan dat de kern van het framework in (de waarde van) flexibiliteit ligt. Vanuit Netbeheer Nederland was Edwin Edelenbos aanwezig om met de leden te discussiëren over de uitdagingen op het gebied van energieopslag en de inpassing ervan in wet- en regelgeving. Koen Broess van DNV GL bracht de leden op de hoogte van Gridstor, een best practice voor de realisatie van investeringsprojecten op het gebied van opslag.

Het was – met een hoge opkomst – een geslaagde middag waarin het opdoen en delen van kennis centraal stond. De presentaties van de sprekers zijn hieronder te vinden.

DNV GL – GRIDSTOR 3 maart 2016
ESNL Ledenvergadering 3 maart 2016