Skip to main content

Met de ingebruikname van KINEXT, het op vliegwieltechnologie gebaseerde energieopslag-systeem van het Rotterdamse S4 Energy, wordt de Kone Gottwald havenkraan van United Waalhaven Terminals (UWT) in Rotterdam vanaf vandaag volledig elektrisch aangedreven. De dieselgenerator die de kraan de afgelopen jaren deed bewegen is uitgezet, waardoor zowel brandstof wordt bespaard als direct een jaarlijkse CO2-uitstoot van 500 ton wordt vermeden. Deze oplossing maakt het mogelijk om industrie te elektrificeren zonder te hoeven wachten op een zwaardere netaansluiting.

KINEXT maakt het mogelijk dat de kraan volledig elektrisch wordt aangedreven. De remenergie die vrijkomt bij het laten vieren van een lading wordt opgeslagen in het vliegwiel. Zodra een lading moet worden gehesen levert het vliegwiel de opgeslagen energie terug om in de piekbehoefte van de kraan te voldoen. De combinatie handhaaft op die manier een constant en laag stroomverbruik vanuit het netwerk. Hiermee is investeren in een grotere netaansluiting overbodig. Zonder de inzet van het vliegwiel zou een verzwaring van de netaansluiting op de UWT-terminal nodig zijn geweest.

Jan Overdevest, CEO van Waalhaven Group: ‘Met de implementatie van het KINEXT-vliegwiel zetten wij een belangrijke stap in de verduurzaming van onze terminal. Ons doel is om emissieloos transport te realiseren en het elektrificeren van deze kraan draagt daar direct aan bij.’

Commercieel directeur van S4 Energy, Dominique Becker Hoff, voegt toe: ‘UWT heeft de havenkraan nu volledig geëlektrificeerd zonder de netaansluiting te verzwaren. Dat betekent dat het elektriciteitsnet niet extra wordt belast. Met een korte terugverdientijd en duidelijke duurzaamheidsvoordelen is de keuze voor een KINEXT-energieopslagsysteem niet alleen aantrekkelijk voor UWT zelf. Indirect helpt het ook de netbeheerder STEDIN en omliggende bedrijven in het Rotterdamse havengebied door ruimte vrij te laten op het al drukbezette elektriciteitsnetwerk.

UWT scoort met deze installatie een primeur: het is de eerste toepassing van KINEXT bij een havenkraan. Na de succesvolle implementatie in andere toepassingen, zoals het handhaven van de stabiliteit van het Nederlandse elektriciteitsnetwerk, staat S4 Energy klaar om KINEXT verder commercieel uit te rollen, zodat meer havenkranen volledig elektrisch kunnen opereren zonder het elektriciteitsnet verder te hoeven belasten. Deze innovatieve toepassing van het KINEXT-energieopslagsysteem is mede tot stand gekomen met steun van het Smart Energy Systems programma van de gemeente Rotterdam.

Over S4 Energy
S4 Energy optimaliseert energienetwerken met turn-key, schaalbare en flexibele oplossingen voor energieopslag waarin zelfontwikkelde hardware én software wordt toegepast. S4 Energy helpt grid operators, industrie, overslagbedrijven en andere om zo goed mogelijk gebruik te maken van de beschikbare infrastructuur en energiestromen. Met een duidelijke focus op de toegevoegde waarde van energieopslag in praktische toepassingen combineert S4 Energy de beste en nieuwste technologie met slimme algoritmes om de optimale business case voor haar klanten te creëren. Het multidisciplinaire team van S4 Energy staat klaar om te adviseren, maar beheert en begeleidt het energieopslagproject vervolgens ook van start tot finish.

S4 Energy heeft – naast haar brede kennis op het gebied van opslag technologie –  haar eigen opslagtechnologie ontwikkeld, genaamd KINEXT.

Over Waalhaven Group
De Waalhaven Groep heeft een leidende positie in de Rotterdamse haven op het gebied van container opslag en-repair, intermodaal transport en containeroverslag voor de binnenvaart en shortsea aansluitend op de overslag bij de deepseaterminals van Rotterdam en Antwerpen. De Waalhaven Groep heeft terminals in het Eem/Waalhaven gebied, de Botlek en in Born (L). Daarnaast beschikt de groep ook over een douanekantoor voor het beheer van de douanevergunningen, opmaak van douane documenten, fiscale vertegenwoordiging en inklaringen.